Pages

Ni teman sy Cik hams.., korg bg la mkn kt die ek..huhu.. klik je kt dlm ni ^_^

Wednesday, May 18, 2011

Laskar Pelangi

Walaupun Hari Guru dah lepas, tp sye masih dalam mood hari tersebut utk share cite ni.. =) Hari ni sye juz nak berkongsi mengenai sebuah filem yg bg sye sngt menarik dan banyak pengajaran yg ditunjukkan dalam filem tersebut. Ianya adalah sebuah filem Indonesia yg bertajuk "Laskar Pelangi". Di sini bukan sye ingin mengagungkan karya seni dr negara tersebut tetapi sengaje sye nak berkongsi sedikit sebanyak tentang filem Laskar Pelangi ni...(^_^)..

Filem ni diadaptasi dari sebuah novel LASKAR PELANGI karya Andrea Hirata. Ape yg menariknye semasa hari pertama pembukaan kelas  baru di sekolah SD Muhammadyah keadaan menjadi sangat tegang bagi dua guru luar biasa, Muslimah dan Pak Harfan, serta 9 orang murid yang menunggu di sekolah yang terletak di desa Gantong, Belitong. Bila mana jika tidak mencapai 10 murid yang mendaftar, sekolah tersebut akan ditutup.
Namun, Harun, seorang murid istimewa menyelamatkan mereka. 10 oang murid yang kemudian diberi nama Laskar Pelangi oleh Muslimah, meneruskan kisah hidup utk mndptkn pendidikan walaupun dalam keadaan yg serba kekurangan.

5 tahun bersama, Muslimah, Pak Harfan dan 10 murid dengan keunikan dan keistimewaannya masing-masing, berjuang untuk terus bersekolah. Di antara pelbagai tentangan berat dan tekanan untuk menyerah, Ikal, Lintang dan Mahar dengan bakat dan kecerdasannya muncul sebagai pendorong semangat sekolah mereka.


Mereka menuntut ilmu dalam keadaan yg serba kekurangan...
Dalam keupayaan untuk tetap mempertahankan sekolah, mereka kehilangan guru yang mereka sayangi iaitu Pak Harfan. Sanggupkah mereka bertahan untuk menghadapi cubaan demi cubaan?


Ikal, Lintang & Mahar yg telah membanggakan sekolahnya....
Filem ini dipenuhi dengan kisah tentang cabaran kehidupan rakyat di pedalaman, dan kisah yg terharu tentang perjuangan hidup menggapai mimpi, serta keindahan persahabatan yang menyelamatkan hidup manusia, dengan latar belakang sebuah pulau indah yang pernah menjadi salah satu pulau terkaya di Indonesia. 


Cikgu Muslimah & Pak Harfan yg mempunyai semangat dan memikul tanggungjawab utk membangunkan anak bangsa mereka

Filem ni sebenarnya mmg dah lama keluar cuma sengaje sye nak share kpd sesiapa yg belum tngok citer ni lg =) memang x rugi tngok citer ni taw. So, kpd yg belum tengok, ape lagi, tengok la..hehehe.. bye.. Assalamualaikum.


Wednesday, May 11, 2011

Sahabat Selamanya

Kutujukan kepada si dia iaitu sahabatku selamanya....
Walau apa pun yang terjadi,, ingatlah bahawa aku akan sentiasa bersamamu sahabatku..



Kau dan aku sahabat....untuk selamanya.. selama-lamanya... ~lagu ni juga untukmu ~ Padi: Sahabat selamanya..

klik je kat link bawah ni...
There was an error in this gadget