Pages

Ni teman sy Cik hams.., korg bg la mkn kt die ek..huhu.. klik je kt dlm ni ^_^

Sunday, January 30, 2011

Iqra'..


Daripada surah Al-'Alaq 96:1-5 yang bermaksud sedemikian,,:
"Dia menarik dan mendakapku hingga aku berasa kepayahan untuk bernafas.Lalu dia melepaskanku dan berkata,"Bacalah...!" "Aku tidak dapat membaca...!" Dia menarik dan mendakapku lagi sehingga aku berasa sukar untuk bernafas. Kemudian dia melepaskan sambil berkata,"Bacalah...! Aku menjawab, "Aku tidak dapat membaca...!" Untuk yang ketiga kalinya, dia menarik dan mendakapku sehingga aku merasa kepayahan untuk bernafas, lalu ia melepaskanku dan berkata, " Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah...! Dan Tuhanmulah yang paling Pemurah, yang mengajarkan manusia dengan perantaraan kalam. Dia mengajar manusia apa yang tidak ia ketahui." 
*Gambar hiasan ~ insan membaca, insan maju
Peristiwa Rasulullah menerima wahyu:
- Wahyu pertama diterima Rasulullah pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Ketika itu Rasulullah berusia 40 tahun.
- Wahyu tersebut diterima baginda di Gua Hirak al-Jabar Nur.
- Surah al-Alaq, wahyu pertama yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
Begitulah gambaran yang diceritakan oleh RasululLah S.A.W kepada Khadijah isteri tercinta, ketika datang Jibrail A.S. Tentu ada sesuatu yang tersirat dan besar di sebalik peristiwa Iqra' yang terkenal ini. Mengapa disuruh baca sedangkan apakah yang hendak dibaca? Pertamanya, Allah telah memberi isyarat yang jelas kepada kita tentang kepentingan ilmu dengan kalimah"Bacalah...!" bukan "Ingatlah...!" atau"Sujudlah...!" atau sebagainya.
Betapa pentingnya lagi, kalimah iqra' telah diulangi sebanyak dua kali sebagai bukti perhatian Allah S.W.T. Menurut Al-Imam Ghazali, kewajiban membaca bergabung dalam dua keperluan iaitu maqru'ah (Al-Quran) dan manzurah (alam dan segala ciptaan Allah) yang membentuk ilmu naqli (Al-Quran dan Hadis) dan aqli (Sains, Matematik, Ekonomi dll).
Gabungan dua ilmu ini sebenarnya perlu dipunyai oleh khalifah yang diamanahkan Allah kepada manusia bagi mentadbir dunia ini. Sebarang pemisahan dan pengasingan kedua bentuk ilmu ini, akan membuka ruang dan memberi masalah besar kepada moral masyarakat Islam kita hari ini. Kemungkaran berleluasa, kerosakan akhlak, kebebasan tanpa had, kepunahan sistem hidup telah dikatakan hebat dan moden...! Sebaliknya, percubaan mengamal cara hidup Islam yang syumul, dikatakan kolot, jumud dan ketinggalan.
Inilah akibat daripada pengambilan hanya ilmu aqli tanpa mengakui keperluan ilmu naqli. Kesempurnaan ilmu naqli dan aqli merupakan jaminan ke arah kesejahteraan hidup manusia di dunia yang tersimpan dalam pengertian kalimah iqra' itu sendiri. Iqra' yang bererti"menghimpunkan" terkandung istilah menyampaikan, menelaah, membaca, meneliti dan mengetahui ciri-ciri sesuatu yang mencakupi persoalan alam, diri masyarakat dan lain-lain.
"Bacalah..., dengan menyebut nama Tuhanmu yang Menciptakan...!", memberi erti kesempurnaan membaca ialah dengan menyertakan nama-Nya, dorongan membaca dimulai dan digarapi dengan penghayatan ketauhidan terhadap Allah S.W.T. Jelaslah, kesempurnaan ilmu itu berlaku apabila perjalanan pengetahuan diserapi bersama pengakuan terhadap keEsaan dan Kebesaran Pencipta kita.
Kata Imam As-Syafie, "Jika kamu inginkan dunia, hendaklah dengan ilmu. Jika kamu inginkan akhirat, hendaklah dengan ilmu. Dan jika kamu inginkan kedua-duanya juga dengan ilmu...!"
Banyak membaca, banyak pengetahuan.
Renung-renungkan wahai sahabat2, teman2, serta sesiapa sahaja,, betapa Islam sememangnya menyuruh kita membaca & menuntut ilmu demi untuk mendapatkan ilmu dunia juga akhirat..
Sekian, wasalam ~ety_iman~

Cita-cita yang Tak Pernah Menjadi


Adakah cita2 menjadi tujuan..???

Bertanyalah pada mereka yang berusia lebih 20 tahun : apakah bidang yang mereka terokai itu, adalah apa yang mereka impikan? Saya percaya 5 daripada 10 orang daripada mereka yang ditanya itu akan mengiyakan dengan yakin dan bangga. Mereka ini akan berkata, 'ya' inilah bidang yang mereka ingin ceburi.
Bertanyalah pula pada mereka yang berusia lebih 30 tahun : apakah bidang yang mereka ceburi itu adalah apa yang mereka impikan? Saya percaya, daripada 10 orang yang ditanya, tidak seorang pun daripada mereka sedang menikmati bidang yang mereka cita-citakan.
Tanyalah mereka yang lebih 30 tahun di sekeliling anda; jiran, kenalan, sahabat, rakan sepejabat, malah sesiapa sahaja. Anda akan dapati bidang yang mereka terokai itu sama sekali bukan bidang yang dicita-citakan.
Adakah kedudukan kita sekarang seperti apa yg kita impikan.?? 
Malah, tanyalah diri kita sendiri. Apakah bidang yang menjadi kerjaya kita kini adalah sebenar-benarnya bidang yang kita impi-impikan? Jawapan yang jujur tentulah 'tidak!'
Okeylah, mana mungkin tiada sesiapa pun yang tidak mencapai dan menikmati apa yang dicita-citakan? Kenyataan di atas mungkin sekali andaian. Namun, jika kita temui orang yang benar-benar mempunyai cita-cita sejak kecil untuk menjadi arkitek dan dapat melanjutkan pelajaran dari peringkat diploma, degree, master dan peringkat kedoktoran di dalam bidang itu, dan kini adalah seorang arkitek ~ tanyalah kepada mereka apa yang mereka mahu? Jawapan mereka ialah mereka mahu meninggalkan bidang itu dan menceburi bidang lain!
Mengapa terjadi begini? Mengapa cita-cita yang diingini beralih arah, seiring waktu beranjak? Mengapa pula cita-cita yang digapai hendak dilepaskan pula? Bukankah ini menandakan hanya Dia berkuasa terhadap apa sahaja?
Merancanglah dengan teliti dan rapi. Kemudian berusahalah dan gapailah apa yang diimpikan itu. Sebaik sahaja kita berasa berjaya memperoleh sesuatu dengan usaha kita sendiri, tanpa kita sedari, apa yang dicita-citakan, apa yang tergapai semuanya akan melorot dari genggaman.
Kerana apa? Kerana Allah tidak mahu kita berasa, kitalah yang berjaya di atas usaha sendiri. Lantas berdasarkan kejayaan itu, kita terus berusaha dan berusaha hingga mempunyai kepercayaan yang kita berkuasa terhadap kehendak itu. Lantas perasan kitalah master of our destiny, lalu melupakan kesemuanya adalah di dalam genggaman-Nya.
"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya)
samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa)
di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."
~ Al- Hadid: 20
Justeru itu, janganlah terlalu berbangga bila memperoleh apa yang diimpikan. Jangan pula meraung sakan andainya apa yang dicita-citakan tidak dapat digapai. Segala-galanya adalah hak Pencipta seluruh alam ini.
~ety_iman~

Friday, January 28, 2011

10 Langkah Mewujudkan Keyakinan Diri

Kadang kala, kita sebagai manusia selalu merasa kurang yakin dengan diri kita. Apatah lagi bila berhadapan dengan kelompok manusia yang kita rasakan masih terlalu asing bagi kita. Biasanya, kita akan cuba mengelak dengan mengatakan kita tidak mampu melaksanakan sesuatu kerja tersebut. Justeru itu, di sini saya berikan beberapa tips dan petua untuk kita meningkatkan keyakinan diri.
  1. Anggaplah diri anda diciptakan Allah sama seperti orang lain. Orang lain boleh buat, kenapa anda tidak boleh buat?
  2. Apa-apa kekurangan / kelemahan yang ada pada diri anda, anda baikinya.
  3. Jangan takut-takut atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif.
  4. Elakkan perasaan malu yang tidak bertempat.
  5. Lakukan riadah yang ringan sebelum melakukan sesuatu pekerjaan. Riadah ini sebagai 'warm up' dan dapat mengaktifkan diri seseorang.
  6. Kemaskan diri dan anggaplah diri adalah yang terbaik pada hari itu.
  7. Apabila berinteraksi, pandang tepat pada muka dan mata orang yang kita sedang berinteraksi dan gunakan sedikit pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.
  8. Apabila memulakan sesuatu tugas, jangan memikirkan masalah. Tetapi fikirkan hasil yang akan diperoleh selepas tugas tersebut dilaksanakan.
  9. Sentiasa peka akan waktu. Jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas.
  10. Berdoa kepada Allah supaya dipermudahkan setiap urusan seharian kita.
Insya-Allah anda akan dapat menilai betapa berharganya diri anda.
Sesungguhnya anda ialah insan yang mulia dan cemerlang.
Insan yang mulia dan cemerlang mempunyai potensi dan setiap potensi harus diusahakan untuk mendapatkan hasilnya!

*dipetik & diubahsuai dari iluvislam.com

Thursday, January 6, 2011

"My _ Minutes Survey"

Nilah die perngai zimah yg aq kurg gemar..suke ngt nk suh koi mnjwb soklan2 yg sngt mencabar mnda..hehehe,, btw, i akn jwb jgk (^_^) ok..!! ~~aq ni dh r kureng skit bhse penjajah ni,,lau arabic i terrer r...............................dngR org ckp je..hihihi..

Instruction : Once you are tagged, answer all the questions honestly. No lying or cheating.
                       ~~OK..!!!! =)

person who tagged : Zimah Senpai
Starting time : 12:51 am

Name : mYcooper <suke ati jew..hihihi>


full name : Norzaiteiman Bt Jaharudin
Sibiling(s) : 11
Eye colour : brown <cewah..confiden je..hahakkz>

Shoe size : 7 or 39, 40
Hair : black 
Height : 162cm
What are you wearing right now : shirt + kain batik =) huhuhu
Where do you live : Fju, kUALA Krau, temerloh, pahang
Favourite number : 7
Favourite drink : lemon ice tea
Favourite month : february <coz it was a specel month,, 28 @ 29 days/month>
Favourite breakfast : juz tea 0 

******-Have you ever-******
Broken a bone : NO
Been in a police car : NO
Fallen for a friend : YES..but no comment =(
Fallen for a guy/girl in a short period of time : NO
Swam in the ocean : NO
Fallen asleep in school : **NOTHING TO DISPLAY..HEHEHE
Broken someone's heart : YES..ALWAYS <rsenye la COZ sy mmg jhat pn>
Cried when someone died : YES..my AKI.. =(
Sat by the phone all night waiting for someone to call : HAHAHA..TETT..!!
Saved e-mails : NOT ALL
Been cheated on : DON'T KNOW

******-What-******
Your room look like : SIMPLE BUT NICE <bak kata org,, sdp mata memandang..hahaha,,                                      
~~msuk bakul angkat sndiri..hik3> 
What is right beside you : AL-QURAN
What is the last thing you ate : CHAR KUEY TIAW
******-Ever Had-******
Chicken pox : MY MOM SAID~WHEN I WAS 3 YRS OLD
Sore throat : ALWAYZ EVERY YEAR..URMMM
Stitches : XDE PN
Broken nose : XDE JGK

******-Do You-******
Believe in love at first sight : NO..!!
Like picnics? : YUHUUU..VERY3 LIKE IT.. <wif family @ frenz>

******-Who-******
Who did you last yell at? : MY FREN, ADIK COZ ALWAYZ LATE GO TO CLASS =) ~tp sy tetap syg adik wlaupn selalu lambat..
Who was the last person you danced with? : MY JUNIOR <chcken dance mse mnggu ALUAN SISWA..HEHEHE,,juz enjoy>
Who last made you smile? : everybody..hahaha..ntah la

******-Final Questions-******
What are you listening to right now? : bunyi kipas n air kt bilik air..hehee
What did you do today? : MEETING
Are you the oldest? : YES,,IN MY CLASS BUT NO IN MY COLLEGE
Indoors or outdoors? : BOTH =)o000
******-Today did you-******
Talk to someone you like? : YES
Kiss anyone? : WOHOOO..NO LA
Sing? : ALWAYZ..
Talk to an ex? : NO..
Miss someone ? : YEZZA..OFCOZ,,
Eat? : YES..2 KALI

******-Last person who-******
You talked to on the phone? : MY 'FREN' B***..HEHE
Made you cry? : **PERSONAL.. =)
Went to the movies with? : MY BRO & SIS AND SOMETIME WIF FRENZ
You went to the mall with? : MY FREN, SYIKIN@ingu
Who cheered you up? : CLASSMATE

******-Have you-******
Been to Mexico? : NOT YET @ MYBE COMING SOON,,.HAHA
Been to USA? : YES,,IN MY DREAMS.. =)
why this question extraordinary : DON'T KNOW~**NOTHING TO DISPLAY =)
******-Random-******
Have a crush on someone? : HAHAH..TETTT..!! MESTI LA ADE =)
What books are you reading right now? : COMPANY LAW
Best feeling in the world? : LOVE <maybe> hehehe
Future kids name? : JUZ WAIT & SEE..
Do you sleep with a stuffed animal? : NO N NEVER
What's under your bed? : MY BAG N HANGER
Favourite sport(s) : BADMINTON & SOCCER
Favourite place : MASJID
Who do you really hate? : SMELL BAD
Do you have a job? : NO RIGHT NOW
What time is it now? : 2.23 am (^_^)

p/s : With however long it took you to complete this, post as "My _ Minutes Survey" and tag 15 people


***don't want to tag anyone..hehehe,, jgn mrh

Sunday, January 2, 2011

Update..huhuhu

Bismillahirahnirahim....
Assalamualaikum w.b.t.,
Dear Cik cooper,
          Sorry bebanyk cik coz mmg dh lme sngt2 aq x update post. Bkn x sdr, tp mmg xde mse sngt2.. urmm,, aq dh terlepas bnyk peristiwa2 yg mmg aq nk cite kt cik. Tp aq nk cite gak mne yg aq ingt..


9 Dec 2010,
          Debaran yg dinanti sudah tiba,, bkn menanti hari daftar utk sem 4 tp menanti utk tau result sem3..hohoho.. debor weh,, mood~x tenteram hidup =) Mikro, Costing, Ppk, Bis.com, F.Acc 3, Akidah & fiqh...fuhhh.., sume ni telah buat aq x lena tidur.. (-_-) yg paling aq takot COSTING.... "Ya Tuhan, apa pun yg telah kau berikan, aku terima dgn redha tetapi kau berikanlah yg terbaik untukku..aminn.." ~ doaku sblm dduk di hadapan meja lec <pn.zawati> yg akn bg result kpdku.. aq nmpk senyumannya kpdku ttpi aq x faham apekah mkne yg tersirat di sebalik senyuman tersebut.. setelah dduk,, "zaiti,,tahniah,,meningkat, sume subjek ok tetapi sbjek sy yg pling teruk <Costing>, knpe..? susah sngt ke sy buat soalan..? =) tp ok la.." ~ gitu la lebih kurg dialog puan.. hehehe.. not bad..!


This is 4 my result.. not so gud tp puas hati =)




11 Dec 2010,
          Harini besday aq..,sweet 20's <3 =) ape yg menariknye, aq ikot balik umah sahabat aq kt beserah, sje jln2,, lgpun aq x prnah lg g umah die,, dipendekkn cite, pd hari spesel ni, sahabat2ku, syikin, mira ngn ummu buatkn kek coklat utk aq,, wlaupun aq tlong buat skali tp x kisah la,,aq ttp rase yg kek tu smpena besday aq..hehehhe.., sbnrnye ni la first time aq celebrate besday brsame teman2 spnjg 20 tahun hari ulangtahun besday aq =) urmm..wlaupun x wt majlis @ party @ whtever tp tetap bez la coz dpt merase besday dlm suasana yg berbeza dr thun2 sblm ni..huhuhu, <so sweet>.


Ni utk my besday =)




1 Jan 2010,
         HAPPY NEW YEAR kpd smua pembaca2 blog sy =) moga hidup anda lebih diberkati bersama-sama dengan azam tahun baru anda..!! insyaAllah..


HAPPY NEW YEAR



Urmm..rsenye 2 je kot yg aq ingt,  ade lg sbnrnye tp laen kali la aq cite ye cik,, xde mase sngt ni, bnyk kje lg nk buat..huhuhuhu.. btw,, thankz 4 evrything to all.. juga kpd my parents, family, frenz & xspeselly kpd pembaca2 blog sy.. terima kasih bnyk & blum terlambat utk ucapan SELAMAT TAHUN BARU..!! (^_*)
There was an error in this gadget